انعکاسی از دنیای نانو

نمیدانم باید از این همه تعطیلی های نا خواسته خوشحال بود یا ناراحت!!!

مثل اینکه آقای حاجی اعلام کرده بود دیگر تعطیلی وجود نخواهد داشت، خوب لابد با هیئت دولت هماهنگ نبوده که این اوضاع پیش آمده است.


جامعه مثل آب نمک است شنا کردن در آن بد نیست اما بلعش وحشتناک است. ( سایمن استرانسکی )


 دارم برای یک جایی مطلبی در مورد نانو تکنولوژی به زبان خودمون می نویسم، کامپیوتر احمد و علی هم مثل اینکه فاتحه اش خوانده شده ، فقط من ماندم با این میلاد که باید یک چیزی در مورد محرم پست کنه که هنوز نکرده، لذا تا پست میلاد این مقاله را پست کردم و خوشحال می شوم هر جا که گنگ است مشخص کنید تا یک چیز آبرو مندانه! از آب در بیاید ، البته مجبور به خواندن این همه مطلب هم نیستید، فقط یک جوابی به علم جفر و ماوراء مطرحه در پیر هرات است.

 

 در آینده ای نه چندان دور، در خانه های جدید آجرها ممکن است هنگامی که ترکی درآنها ظاهر میشود خودشان را تعمیر کنند. ماشینها نیز ممکن است با لایه ای به استحکام الماس پوشانده شوند که آنها را در برابر خراشها محافظت میکند و بعلاوه بتوانند تغییر رنگ بدهند. پزشکان نیز خواهند توانست صدها نوع بیماری را تنها با قراردادن یک قطره خون در یک دستگاه تشخیص داده و پس از چند ثانیه نتیجه را دریافت کنند . شما می توانید با یک سفینه فضایی 4 نفره که هزینه‌ای در حدود یک خودروی سواری دارد به دور مدار زمین گردش کنید، ابر کامپیوتر هایی در اندازه یک سلول ساخته خواهند شد که قادر به زیاد کردن سرعت و حافظه خود می باشد و .... البته تا کنون بسیاری از این ممکن ها به واقعیت تبدیل شده و هنوز به مرحله بهره برداری در صنعت و زندگی نرسیده است.

همه مثال هایی که در بالا زده شد چشمه کوچکی از توانمندی های نانو تکنولوژی است. علمی که با قدرت خود می تواند مواد، ملکول ها و اتم ها را در کنترل خود گیرد و با چیدن آنها در کنار هم و با بهره گیری از خواصی که آن ها در مقیاس نانو از خود ظاهر می کنند ، به گشایش اسرار طبیعت در تمام عرصه ها از مهندسی تا پزشکی بپردازد.

 

نانوتکنولوژی تولید مولکولی یا به زبان ساده‌تر ، ساخت اشیاء اتم به اتم، مولکول به مولکول، توسط بازوهای روبات برنامه‌ریزی شده در مقیاس نانومتریک است و نانومتر یک میلیاردم متر است (پهنای معادل با 3 تا 4 اتم).
نانوتکنولوژی ساخت ابزارهای نوین مولکولی منحصر به فرد با بکارگیری خواص شیمیایی و فیزیکی کاملا" شناخته‌شده اتمها و مولکولها ( نحوه پیوند آنها به یکدیگر) را ارائه می‌دهد. مهارت مطرحه در این تکنولوژی دستکاری اتمها بطور جداگانه و جای دادن دقیق آنان در مکانی است که برای رسیدن به ساختار دلخواه و ایده‌آل موردنیاز. این قابلیت تقریبا" حاصل شده است و با رویکرد ساخت از پایین به بالا یا  Bottom-upمطرح است.(البته در مقابل این روش، ساخت از بالا به پایین(Top-down) هم وجود دارد که در آن از لیتوگرافی یا دانش حکاکیدر مقایس نانو برای برش و شکل‌دهی لایه‌های نازک جامد استفاده می‌شود و قدرت تفکیک آن محدود به اندازه‌های بزرگتر از 100 نانومتر می‌باشد اما در روش پایین به بالا قدرت تفکیک آن 1 تا 100 نانو متر می باشد.)  به عنوان مثال شما می توانید اتم های کربن موجود در زغال سنگ را با تغییر دادن ترتیب قرار گرفتن آنها به الماس، فولرن(C60)  و نانو تیوپ ها تبدیل کنید و دیگر دردسر روش های مختلف شیمیایی و فیزیکی برای تولید و بدست آوردن این ملکول ها را نخواهید کشید .چیزی که کار را باز جالب تر می کند این است که شما می توانید با کدگذاری اینکه چگونه اتم ها در کنار هم قرار گیرند و دادن این کد به خود اسمبلر ها (ماشین های کوچکی که می توانند خود کار یکدیگر را تولید کنند) به صورت هوشمند این مواد را تولید کنید.

 

حالا شما می توانید با این قدرت ، تمام خواص ماده خود را از رنگ و شکنندگی و استحکام آن گرفته تا چگونه خود را به صورت هوشمند تکثیر و تکامل دهدند، تغییر دهید.

نانو تکنولوژی یک رشته خاص نیست بلکه تلفیقی از علوم مختلف است که وارد تمام علوم و رشته ها شده و در صدد ارزان تر ،هوشمندتر، سریع تر، راحت تر، امن تر و ... کردن بر می آید.

 

برخی از قابلیتهای نانوتکنولوژی عبارتند از :
1. محصولات خوداسمبل
2. کامپیوترهایی با سرعت میلیاردها برابر کامپیوترهای امروزی
3. اختراعات بسیار جدید ( که امروزه ناممکن است)
4. سفرهای فضایی امن و مقرون به صرفه
5. نانوتکنولوژی پزشکی که درواقع باعث ختم تقریبی بیماریها، سالخوردگی و مرگ و میر خواهد شد.
6. دستیابی به تحصیلات عالی برای همه بچه‌های دنیا
7. احیای مجدد بسیاری از حیوانات و گیاهان منقرض‌شده
9. احیاء و سازماندهی اراضی

10. ...

 

مواردی از پیشرفت های نانو تکنولوژی که محقق شده:

 

1. در پزشکی، نانو ذراتی که به توزیع آسان دارو در قسمتهای بدن کمک میکنند. این وسایل به اصطلاح کوچک که از دارو ساخته شده اند با لایه هایی از نانو ذرات پوشیده شده اند و میتوانند به قسمتهای مختلفی از بدن برسند و بیماریهای از قبیل سرطان را درمان کنند.

پیشرفت در تشخیص بیماریها نیز قابل پیشبینی است، همانطور که دستگاههای جدیدی که بر اساس تشخیص    DNAیا پروتئین پایه گذاری شده اند و میتوانند از مقدار ناچیزی خون به طور همزمان وجود چندین بیماری را تشخیص بدهند.

 

2. در صنایع الکترونیکی، هم اکنون یک هد مغناطیسی با اندازة حدود نانو تولید شده که اطلاعات را از دیسک سخت میخواند. همچنین تراشه های حافظه با اندازة نانو مدنظر هستند که قدرت ذخیره ای برابر با هزاران تراشه فعلی را دارا خواهند بود.

 

3. در علوم زیست محیطی، غشاءهای نانویی فیلترهایی برای سد نفوذ آلودگیها هستند و همچنین قادر خواهند بود تا آلودگیها را با روشهای شیمیایی یا بیولوژیکی پیدا کرده و برطرف کنند.

 

4. در صنایع نساجی، لباس ها و پارچه هایی تولید شده که نه خیس می شوند و نه کثیف و بعضی از آن ها با وجود نازکی و سبکی ضد گلوله اند و بسیاری از علائم حیاتی انسان را کنترل می کند.

و ....


 

حامد

نظرات 6 + ارسال نظر
دکتر۲۶ یکشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 09:43 ب.ظ

حامد تو هم تو این حال . هوای محرم هم حال داری ها.با این فونت خفن....چرا به صورت چند موضوعی مطلب نمی دی؟این جوری کسی نه می خونه و نه کامنت می ذاره.یه ذره سلیقه به خرج بده. در ضمن موضوع نانو... اصلا مشتاق و هوا خواه نداره.کاملا مربوط به خواصه.راه جالبی برای گسترش معلومات بچه ها در مورد نانو پیدا نکردی.اینقدر در مورد نانو حرف می زنی و مطلب پست می دی که گاها آدم شک می کنه که تو در موارد دیگر اطلاعاتی داشته باشی.

دکتر جان این قسمت رو کم کنی بیش برای پست علم جفنگ و رمالی پیر هرات نبود، در ضمن محرم با میلاد.

علیرضا دوشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 12:55 ب.ظ http://toranj.blogsky.com

حامد جون خوندم. استفاده کردم.کامنت گذاشتم که بفهمی که دستتم درد نکنه!

رسول دوشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 03:55 ب.ظ http://totanj.blogsky.com

حامد متن نانو تکنولوژی رو نخوندم . می خوای از آیینه هم بندازندت بیرون((:
آقا حامد تو چه قدر خوبی!؟!
آهنگ بلاگتون رو برداری بهتره( البته به نظر من ٬ شما صاحب اختیاری)

دکتر۲۶ دوشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 05:40 ب.ظ

محرم با میلاد یعنی چی؟حداقل حرفی بزن در موردش...چیزی بگو...دلیل نمی شه که چون با میلاده تو هم ولش کنی.

احمد دوشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 09:44 ب.ظ http://mirror

کامپیوترم درست شد انشاالله در وقت مقتضی بیشتر می نویسم

پیر خمین سه‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 12:22 ق.ظ http://pire-harat.blogsky.com

هر چه با خودم کلنجار رفتم حال و حوصله خوندن یه مطلب علمی توی این موقعیت و حال و هوا نبود. بد موقع پست کردی!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد